mandag 7. januar 2013

Holdningskampanjer

En holdningskampanje er en informasjonsvirksomhet. Formålet er å få personer som tilhører en bestemt målgruppe, til å endre holdninger. Slik at evt. ulike situasjoner blir annerledes neste gang. NB! Forsking viser imidlertid at forholdet mellom holdninger og adferd er komplisert, og at endret holding ikke nødvendigvis fører til endret adferd. Det er grunnen til at holdningskampanjer ikke alltid har ønsket effekt.


Statens veivesen
Måten statens veivesen lager holdningskampanjene sine på er å først identifisere problemet. Når de da har identifisert problemet, gå de videre til å definere målgruppen. 



Forskjellige holdningskampanjer fra statens veivesen:

Statens vegvesens fartskampanje - mai 2011



Fartskampanje fra Statens vegvesen og politiet

Over fartsgrensen? Trafikksikkerhetskampanje Statens vegvesen vår 2011



Jeg syntes disse kampanjene er ganske streke. De setter virkelig fokus på at livet er kjært og at det skal lite til for å endre alt. Jeg blir spesielt påvirket av den der det er en familie som kjører. Det at de bruker en familie er ekstra sterkt, fordi det gir mange muligheten til å sette seg inn i samme situasjon

Huskelappen: 

Hensikten med en holdningskampanje er å få folk til å endre holdninger og adferd.
I holdningskampanjer brukes virkemidler som appellerer både til intellekt og følelser.
Holdningskampanjer har ikke alltid ønsker effekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar